Pràtiques inclusives

En aquest blog parlarem de les funcions i actuacions dels padrins, de les seves pràctiques inclusives.
Els padrins faciliten la inclusió dels nouvinguts a la nostra comunitat educativa. Parlem d'inclusió perquè volem anar més enllà de la integració, perquè no només ens preocupa si el nen/a que arriba nou/va està dins del grup, sinó quin és el seu benestar personal i social en el seu grup, a l'escola, i més enllà...
Les pràctiques dels padrins ens permet indagar i valorar com es troben els nouvinguts/des dins del seu grup, si tenen amics, com són les seves relacions, si participen en la vida escolar, si tenen un tracte d'igualtat, si es senten estimats, i són respectats com a persones úniques que són.
La inclusió és un procès, per això, ens posem en moviment i, amb aquest blog, volem promoure i compartir les nostres pràctiques.

Com prenen consciència de l’estat emocional d’un nou vingut? Quines activitats utilitzem per fer l’acollida? Com els presentem?

Una de les nostres activitats:


Nosaltres fem activitats de presentació utilitzant la tècnica de Role-Playnig, dramatització interpretada amb rols. En aquesta presentació participen els padrins de l’alumnat nouvingut, així es sensibilitzen i prenen consciència de la situació del nen o nena que acaba d’arribar. I després ho expliquen a l’hora de tutoria a la seva classe, és una pràctica d’inclusió, més allà de la integració.

Els nens es posen a la pell per exemple d’en Mahamed , arriben a Gàmbia perquè els seus pares han anat a treballar, i a l’escola ningú l’entén, tothom parla una llengua molt entranya (es desenvolupa les escenes preparades) ..., es torna a representar la mateixa història i ara la rebuda dels nostres companys és en català, els nens d’aquella escola han aprés a dir bon dia en català o, simplement, hola benvingut, han aprés una frases que ha produït una acollida càlida, oberta ... llavors aquí fen assemblea (padrins i tots els fillos/es) i construïm coneixements.

Aquesta pràctica permet que l’alumnat sigui més empàtic cap l’arribada de l’alumnat nouvingut i desenvolupin diferents habilitats socials.

La presentació de l’alumne es fa amb una frase dels seu idioma, amb els padrins vam fer un petit diccionari amb frases de les diferents llengües que hi ha a l’escola, que varem distribuir per totes les aules. Aquest diccionaris els van fer padrins i fillols, i és una manera de fer una acollida càlida. Quan arriba un nen nou a la classe prepara una frase per presentar al nou company, un aplaudiment, un escrit ... (recollit al nostre pla d’acollida)

Procediment:

Preparació de la representació

Representació – dramatització

Discussió – reflexió grupal